Gå til indhold
Driftsforstyrrelse

Kære Vandforbruger,

Vi oplever i øjeblikket driftsforstyrrelser, som potentielt påvirker dit forsyningsområde i og omkring Højvangen.
Vi er i gang med at danne os et overblik over omfanget.
Så snart vi har lokaliseret området, vil de berørte forbruger få nærmere besked.

Du kan følge driftsforstyrrelser på vores hjemmeside
www. skanderborgforsyning.dk

Vi beklager ulejligheden

Venlig hilsen
Skanderborg forsyning

Problemer med dit vand?

Det kan du selv gøre, hvis du ikke har noget vand i vandhanen:

  • Tjek om du har vand andre steder i huset.

  • Tjek om du mangler både koldt og varmt vand.

    Længere nede kan du læse hvad du skal gøre, hvis problemet kun gælder det varme vand.

  • Spørg evt. naboerne, om de også mangler vand.

    Hvis problemet viser sig kun at gælde din ejendom, bør du kontakte en vvs-installatør. Skanderborg Forsyning har kun ansvar for den del af forsyningen, der leder vandet hen til din grund, samt for den vandmåler, der sidder i dit hus.

    Hvis naboerne også mangler vand, er problemet derfor forsyningens ansvar. Er der ikke nogen meddelelse om driftsforstyrrelser på vores hjemmeside, bedes du kontakte os hurtigst muligt på tlf. 87 93 93 93, da problemet lige kan være opstået. Vær dog opmærksom på, at vi kun kan hjælpe dig, hvis du får vand fra et af vores fem vandværker.

Har du ikke noget varmt vand?
Skanderborg Forsyning står ikke for opvarmningen af det vand, vi leverer til din ejendom. Skulle du opleve, at du ikke har noget varmt vand, bedes du derfor tjekke dit varmeanlæg eller kontakte en vvs-installatør, som kan kigge på problemet for dig. Modtager du fjernvarme, skal du kontakte dit fjernvarmeselskab. Læs mere her under Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ), hvor du finder svar på det meste.

Skanderborg Forsyning har ansvar for vandledningerne, der leder dit vand fra vandværket og hen til din grund, samt for den vandmåler, der sidder i dit hus. Hvis du mangler tryk på vandet, skal du derfor være opmærksom på, at det kan skyldes kalk i dine egne installationer, enten på din grund eller i din bolig. Det kan imidlertid også skyldes fejl på vandforsyningens ledninger.

Kalk i egne installationer
Hvis der ikke er tryk nok på dit vand, kan det skyldes kalkaflejringer i dine installationer. Tjek også om stophanerne ved din vandmåler er helt åbne, så de ikke delvist blokerer for tilførslen af vand. Du kan få en vvs-installatør til at måle dit vandtryk, og det er også vvs-installatøren, der kan hjælpe, hvis det skulle blive nødvendigt at udskifte rør og stophaner.

Kalk i stikledning
Manglende tryk kan også skyldes kalkaflejringer i den stikledning, som forbinder vores vandledning med dit hus. Stikledningen er en del af dine egne installationer, og det er derfor din vvs-installatør, der kan vurdere, om den trænger til at blive skiftet.

Lavt vandtryk i dit område
Spørg evt. en nabo, om de oplever samme problem med vandtrykket. Skulle for lavt vandtryk vise sig at være et generelt problem i dit område, er det selvfølgelig forsyningens ansvar. Er du kunde hos Skanderborg Forsyning, kan du kontakte os på tlf. 87 93 93 93, eller skrive til os ved at klikke på boksen til højre.

Hvis dit vand er grumset eller rødbrunt, kan det skyldes at rust eller andre aflejringer i vandrørene har løsnet sig. Dette kan eksempelvis ske, hvis rørledningen har været lukket på grund af reparation. Misfarvningen kan stamme fra forsyningens vandledninger eller fra rørene i dit hus.

For at få rent vand igen, skal du lade alle vandhaner løbe i minimum 10 minutter, indtil vandet er blevet klart igen. Derved tømmer du stikledningen for stillestående vand, og skyller rørene igennem. Det anbefales at undgå tøjvask, før vandet er helt klart, så det ikke misfarver tøjet.

Hvis dit vand er hvidt, skyldes det normalvis luft i vandet. Dette kan forekomme, hvis der er kommet luft i ledningsnettet i forbindelse med reparationsarbejde. Luft i vandet er et forbigående fænomen, der ikke er sundhedsskadeligt. Hvis du fylder et glas med vand, og der er luft i, vil vandet blive klart nedefra og op, idet luften bruser af.

Hvis dit vand er rødbrunt, misfarvet eller uklart, skyldes det sandsynligvis reparationsarbejde på ledningsnettet, som har fået kalk og jern til at løsne sig i rørene. Dette er forbigående, og ikke sundhedsskadeligt. For at få rent vand igen, skal du lade alle vandhaner løbe i 10 minutter. Er det kun dit varme vand, der er misfarvet, skyldes problemet sandsynligvis din varmtvandsbeholder eller tilhørende installationer.

Efter et større ledningsbrud kan man opleve, at vandet smager af jern. Selvom vi skyller rørene igennem efter et brud, kan der stadig ligge løsnede aflejringer af jern og mangan i røret. Dette er forbigående, og ikke sundhedsskadeligt. For at få rent vand igen, skal du lade alle vandhaner løbe i 10 minutter.

Grønt vand skyldes typisk fejl i fjernvarmeinstallationen. Kontakt din fjernvarmeleverandør eller en VVS-installatør, som kan undersøge sagen sagen for dig.

Skulle du opleve problemer med din forsyning eller få mistanke om problemer i dit område, hører vi gerne fra dig.

Du kan skrive til os her, hvorpå vi straks vil tage hånd om problemet.

Ved akutte problemstillinger bedes du kontakte vores hovednummer 87 93 93 93, som vil forvalte dig videre til vores vagttelefon, der bemandes døgnet rundt.